Praktisch
29 maart 2017. Het dek van het schip is vernieuwd.
Schoener
Koopvaardijschip Langsgetuigd, met 2 tot 6 masten. Lange smalle romp met diep stekende kiel en vrij vlakke bodem
29 maart 2017. Klaar voor de terugkeer naar Oostende-centrum
Activiteiten de komende dagen
1 en 2 april: openingsweekend: 'Kom het verhaal van de Mercator en maritiem Oostende ontdekken!'
Op het programma: workshops voor kinderen, tatoeages voor kinderen, een springkasteel, visbakkers, acrobaten in de masten, enz...
De wacht op de brug bestond uit één officier en 3 cadetten. De twee andere wachten, onder leiding van een officier, stonden klaar voor de zeilmanoeuvres.
2017. Het dek van het schip is vernieuwd.
ERFGOEDOOSTENDSE MERCATOR OPGETUIGD
Een beknopte geschiedenis
Barkentijn
Koopvaardijschip Mengvorm van een schoener en een bark: sneller én veelzijdiger
Toegangsprijzen
• volwassenen: 5 euro
• 4- tot 12-jarigen: 3 euro
• Jonger dan 4 jaar: gratis
• Groepen van (meer dan) 20 personen: 4 euro
Aak
Vrachtschip
Stevenloos. Ontstaan als een gesleept rivierschip met platte bodem. Voor het vervoer van grote hoeveelheden vracht
Openingsuren
10.00 - 18.00 uur (1 en 2 april)
10.00 - 17.00 uur (normale openingsuren)
Fregat
Oorlogsschip
Kleiner dan een linieschip maar groter dan een korvet
1932. Het schip werd gebouwd in Schotland en werd 85 jaar geleden in september in de vaart genomen als laatste in een reeks van vijf Belgische opleidingsschepen.
Eind september 2015 verliet de Mercator zijn plek in hartje Oostende voor herstellingswerken aan het dek en aan de romp. Dik achttien maanden later zijn de werken achter de rug en is het schip deze middag teruggevaren vanuit het herstellingsdok naar zijn vaste ligplaats in de Mercatorjachthaven aan het stadhuis. Het schip - bouwjaar 1932 - kan nu weer toeristen ontvangen. TOM SONCK
Klipper
Vrachtschip
Zeer snel, met scherpe boeg. Gebruikt voor de handel in etenswaren en andere goederen die konden bederven
Tjalk
Vrachtschip
Voor binnen- en kustvaart. 1 mast. Lang, smal en ondiep van bouw, als een afgeronde doos.
Lengte78m
Brigantijn
Piratenschip
Ronde boeg, 2 masten, in het verleden veelvuldig ingezet door piraten vanwege zijn wendbaarheid en vaareigenschappen
De Mercator is een driemaster, een beschermd monument en wellicht het bekendste schip van België, met elk jaar vele duizenden bezoekers.
Breedte11m
Diepgang4,5m
De plechtige ontvangst in Antwerpen gebeurde in bijzijn van koning Leopold III en kardinaal Van Roey.
Bemanning150 man
De Mercator
1961. Het schip wordt ingericht als museumschip, en sinds 1964, naar aanleiding van de feestelijkheden rond 1.000 jaar Oostende, ligt het in de jachthaven voor het stadhuis van Oostende.
Een korte maritieme opleiding
Vaart13 knopen
De Mercator is een barkentijn of schoenerbark, een zeilschip met drie of meer masten. Het is een scheepstype dat vanaf de tweede helft van de 19de eeuw in gebruik is genomen en gebleven tot het einde van de tijd van de grote zeilvaart, in de jaren dertig van de 20ste eeuw.
Het barkentijn-tuig is in de nadagen van de zeilvaart lang in gebruik gebleven omdat het het beste van twee werelden vertegenwoordigde. Zeelui zagen het type vaak als een lastige kruising tussen een bark en een schoener, hoewel het in de praktijk vaak sneller bleek en als veelzijdig te boek stond. Het is wellicht opmerkelijk dat juist déze vorm van tuigage veel werd toegepast als nood-voortstuwing op de vroege stoomschepen.
Waar situeert de barkentijn zich t.o.v. andere grote zeilschepen uit die tijd?
Een overzicht.
Een barkentijn van 85 jaar en nog steeds de wind in de zeilen
Bark
Koopvaardijschip
Ontworpen met 3, 4 of zelfs 5 masten.
1943. Tijdens zijn 20ste reis was de Tweede Wereldoorlog uitgebroken. Het schip, bezig met het opstellen van hydrografische kaarten aan de Congolese kust, werd opgeëist door de Britse Admiraliteit. Het voer onder Britse vlag en werd gebruikt als basis voor Britse duikboten. Het beschadigde schip werd in juli 1945 weer overgedragen aan België en hersteld.
Zeiloppervlak1.600m2
De barkentijn werd ontworpen door Belgisch poolreiziger Adrien de Gerlache (1866-1934), als opleidingsschip voor de koopvaardijvloot. Het werd in Leith, Schotland gebouwd en te water gelaten in 1932. Op 5 september 1932 vertrok de Mercator op zijn eerste reis.
1936. Op zijn negende reis (tussen oktober '35 en mei '36) bracht de Mercator het stoffelijk overschot van Pater Damiaan over vanuit de VS. Onder: de overbrenging na een herdenkingsdienst in San Francisco.
1961. Het schip wordt ingericht als museumschip, en sinds 1964, naar aanleiding van de feestelijkheden rond 1000 jaar Oostende, ligt het in de jachthaven voor het stadhuis van Oostende.
ERFGOEDOOSTENDSE MERCATOR OPGETUIGD
Een barkentijn van 85 jaar en nog steeds de wind in de zeilen
1932. Het schip werd gebouwd in Schotland en werd 85 jaar geleden in september in de vaart genomen als laatste in een reeks van vijf Belgische opleidingsschepen.
Eind september 2015 verliet de Mercator zijn plek in hartje Oostende voor herstellingswerken aan het dek en aan de romp. Dik achttien maanden later zijn de werken achter de rug en is het schip deze middag teruggevaren vanuit het herstellingsdok naar zijn vaste ligplaats in de Mercatorjachthaven aan het stadhuis. Het schip - bouwjaar 1932 - kan nu weer toeristen ontvangen. TS